ijlp-logo-def-headerwebsite350-5077
controlepost2.ijlp.1280x0
Jeugdschaatsen

Jaarverslag TGL 2016-2017

Hierbij de terugblik van de TGL op het seizoen 2016-2017. Met een korte periode met natuurijs waar we allen erg van genoten hebben. Hopende dat we aankomende winter een wat langere periode van vorst hebben want het Natuurijs is de “natuurlijke motor” voor aanwas van jong talent. Onze leden komen immers voor 99% voort uit JSL.

Natuurijs is echter geen garantie om schaatsen als sport op de Loosdrechtse kaart te behouden.  Samen proberen wij met diverse initiatieven om het “Schaatsen in Loosdrecht” te promoten. Het mag duidelijk zijn dat ook wij hopen op natuurijs en bijbehorende kortebaan wedstrijden op onze eigen “de Lange Akker”.

Trainings Groep Loosdrecht (TGL)

Ook de aanwas van ouders van onze leden proberen we te promoten. TGL heeft op het moment een groeiend probleem wat betreft de trainers. Annemee en Janneke hebben nu hun trainersdiploma SL2 gehaald. René en Menno hebben aangegeven nog één seizoen trainer te zijn en daarna stopt het voor hen. Aanwas van ouders en/of nieuwe trainers is van groot belang wil het wedstrijdschaatsen zijn huidige niveau houden. Ook de IJsclubs zien hun abonnement aanvraag verminderen, waardoor het wedstrijdschaatsen in moeilijkheden komt. Vanuit de IJsclubs en de Vechtsebanen wordt met man en macht geprobeerd het schaatsen gezond te houden.

Dus als u wil gaan schaatsen op de Vechtsebanen, informeer bij uw IJsclub wat er mogelijk is. Neem een abonnement via uw IJsclub en hou het wedstrijdschaatsen gezond!

Opening seizoen
Zondag morgen 24 September 2016 was het eindelijk weer zover op het ijs van Nijmegen, onze “traditionele” seizoen opening. Voor de oudere rijders gewoonlijk een combi training, heen fietsen en aansluitend een schaatstraining. Dit jaar zat dat er  niet in vanwege het vroege tijds uur dat we op de ijsbaan terecht konden ivm wedstrijden die middag.

In September starten de (neo)Senioren hun wedstrijden in Inzell, om goede tijden te zetten en zich te plaatsen voor de verschillende Holland Cups die gereden worden. De 1e Holland cup wordt in Deventer gereden, en dit is een belangrijke wedstrijd voor plaatsing voor de NK afstanden. Olof, Marjolein en Bart mochten hier starten.

Op 20 Oktober ging TGL in het kader van “geen trainingskamp, dan maar een trainingsdag” naar de Elfsteden hal in Leeuwarden. Er lag daar top ijs en na een lange dag schaatsen ze voldaan van het ijs af kwamen. Na nog wat foto’s met de snelle jongens en meiden van Nederland, ging men voldaan naar huis.

Baankampioenschappen
Op 11 december werden er op de Vechtsebanen de baankampioenschappen gereden voor Junioren A en (Neo)Senioren, hier deden Myrthe, Marjolein, Janneke en Sophie aan mee. Marjolein werd hier overtuigend baankampioen bij de Neosenioren.

Op 14 Januari mochten Isa, Linde, Elia en Emma onder winterse omstandigheden deelnemen aan Gewestelijke langebaan wedstrijd in Amsterdam. Isa en Elia werden beide 10e na 2 afstanden. Linde 26e en Emma 27e (na val op 500m).

Clubkampioenschappen TGL
Zaterdag 4 Februari was het weer zover: de jaarlijkse clubkampioenschappen van de Trainingsgroep Loosdrecht. Traditioneel altijd met veel strijd en vooral plezier. Ondanks het druilerige weer waren de ijscondities prima en werd er hard gereden.

Dit resulteerde in een fiks aantal aanscherpingen van persoonlijke records. Er werden er maar liefst 17 verbroken. Na het opmaken van de klassementen, kwamen er twee clubkampioenen naar boven drijven. Bij de dames prolongeerde Marjolein van der Steen haar titel en bij de heren kon er  een nieuwe kampioen gehuldigd worden. De opvolger van Bart Vreugdenhil (die op dat moment met Olof Gerritsen meededen aan de World Universiade in Kazachstan) is geworden: Martijn Lauppe. Naast de wedstrijdrijders van Loosdrecht, krijgen ook jeugdschaatsertjes de kans om eens met deze wedstrijdsport in aanraking te komen. Negen JSL rijders deden mee aan 2x 100 meter sprint en een minimarathon over 4 ronden. Onder veel aanmoedigingen van enthousiaste ouders en bekenden werd dit ook weer een groot succes.

Naast deze JSL rijders deden er ook vier TSL rijdsters mee. TSL staat voor Toerschaatsen Loosdrecht en is voor enthousiaste schaatsers, die niet in het wedstrijd circuit uitkomen. Deze vier dames haalde aansprekende resultaten en ervaarden tijdens deze wedstrijden tevens hoe zwaar het wedstrijdschaatsen eigenlijk wel niet is.

Het programma werd afgesloten met teamsprints. Hierbij komt er steeds een team van drie rijders in de baan om zo snel mogelijk drie ronden te rijden, waarbij er na iedere ronde een rijder mag afvallen. Dit staat garant voor veel spektakel en prima teambuilding. Al met al weer een zeer geslaagd evenement, dat zonder sponsoren en vele vrijwilligers niet te organiseren is.

Twee TGL rijders bij World Universiade in Kazachstan
Twee rijders van de Trainingsgroep Loosdrecht, Bart Vreugdenhil en Olof Gerritsen, mochten namens Nederland deelnemen aan de FISU World Universiade 2017, die in Almaty in Kazachstan gehouden werd. Deze Universiade (10 dagen) is vergelijkbaar met de Olympische Winterspelen, maar dan alleen voor studenten.

Aan deze spelen deden deelnemers uit 55 landen mee op vele wintersport disciplines. Bart en Olof waren onderdeel van het 12 koppige schaatsteam van Nederland (6 heren en 6 dames). Op de prachtige, hooggelegen, historische buiten ijsbaan van Medeo (1692m) werd er gestreden op individuele afstanden, ploegenachtervolging en Mass start.  Doordat de niet overdekte ijsbaan gewoon tussen de bergen in ligt, waren de weersomstandigheden elke dag weer anders. Sneeuwbuien op de 5 en 10km, sterke wind op de 1500m, mist op de 1000 meter en een prachtige, zonnige dag tijdens de 500 meters.

Door dit wisselvallige weer werden er weinig persoonlijke records gereden. Olof scherpte nog wel z’n 500 meter PR aanzienlijk aan en kwam uit op een snelle tijd van 36.64 seconden.

Nederland veroverde in totaal 3 medailles. 2x zilver: op de 1000m en 1500m heren (Martijn van Oosten) en brons op de ploegen achtervolging waar Bart en Olof deel van uitmaakten. Ze reden in een sterke race om het brons en gingen pas in de laatste ronde de Chinese ploeg voorbij. Japan en Korea waren helaas net een maatje te groot. Deze plek leverde een hoop aandacht en fantastische momenten op. Zeker tijdens de medaille ceremonie op het hoofdpodium, waar de hele wereld getuigen van was. Voldaan, met vele nieuwe buitenlandse schaatscontacten en met een enorme tas vol ervaringen, kwamen Bart en Olof terug in Nederland waarna direct de voorbereidingen gestart werden voor de Nederlandse Kampioenschappen Neo senioren, die gehouden werden van 10 tot 12 Maart in Alkmaar.

Prestaties
Op 11en 12 februari was er  Holland Cup in Tilburg, plaatsing voor het NK NEO, hier deden mee Marjolein, Olof en Bart. Olof reed op de 1500 een mooie 6e plek algemeen.

12 februari: Drie TGL medailles op de finale avond van de jeugdmarathon competitie op de Vechtsebanen. Linde, Isa en Emma eindigden alle drie op het podium van het eindklassement. Ook Elia deed het prima en eindigde op een mooie tweede plaats tijdens de laatste marathon. Door z’n blessure in november, kwam hij helaas punten tekort om bij de top drie op het podium te eindigen.

Het weekend  van 10 januari werd ook de Gruno Bokaal gereden in Groningen. Hier worden de laatste starplekken verdeeld voor het NK allround voor senioren in het weekend van 20-23 Januari. Olof en Bart stonden hier aan de start. Het werd een spannende wedstrijd. De 1500 meter werd een beslissende afstand voor plaatsing NK. Bart plaatste zich direct en Olof kwam weer op de reserve lijst terecht.

Het NK allround en NK sprint werd in het weekend van 20/21 en 22 Januari in Heereveen gereden. Aan de start Bart Vreugdenhil en ook Olof Gerritsen mocht weer starten op het NK allround (als reserve doorgestroomd). De twee heren hebben een erg goed drie daags toernooi gereden en hebben erg genoten van hun deelname op dit grote toernooi en zullen er alles aan doen om hier volgend jaar weer te mogen starten.

De NK jeugd Marathon werd op 11 Februari gereden in Den Haag. TGL ging met vijf man sterk naar dit toernooi. Emma Kole, Linde Rijnders, Isa Molenaar, en Elia v Uchelen deden mee. Emma en Linde, vielen af in de voorronde en Isa werd uiteindelijk 14e.

Op 5 Maart werden er bij de marathon goede resultaten geschaatst door TGL leden. Sam bij de junioren C tweede en Elia bij de Pupillen A tweede.  Elia reed deze avond ook nog de wedstrijd over 25 rondes bij de C4 gereden en won deze wedstrijd met redelijke overtuiging!

Half Maart reden Myrthe, Kaj, Annemee, Marjolein en Janneke deden nog mee aan de Kleine Vierkamp (500,1000,1500 en 3000) in Heereveen. Sophie en Rink  reden PAST (500,500,1500) ook in Heereveen waar Sophie de 3e prijs weg haalde.

Overzicht van het aantal wedstrijden en resultaten

12-november

Holland Cup Pure
Sprint 100,300,500

13e

26/27-november

Eindhove trofee

Olof Gerritsen
Bart Vreugdenhil

17e
8e

11-december

NK korte baan op in Biddinghuizen

Elia v Uchelen

Nationale talentendag

Lucas Gresel

29e

Laatste training en afsluiting seizoen

Zaterdag 18 Maart was alweer de laatste training voor de TGL rijders en werd, zoals ieder jaar weer met een verkleedpartij en een rondje rennen met blote voeten over het ijs afgesloten.

Zaterdag 1 April werd het schaatsseizoen officieel afgesloten, met van te voren een Bootcamp, gegeven door Wendy Duikersloot en gesponsord door de Avonturenfabriek. Daarna met een borrel en een hapje in de Kantine van TVL, werd in het bijzijn van veel ouders de prijzen uitgereikt van de clubkampioenschappen. De titel Clubkampioen ging voor de Dames naar Marjolein van der Steen en voor de Heren naar Martijn Lauppe. Ook hebben Olof en Bart een presentatie gegeven over hun avontuur in Kazachstan.

RECORDS!
Afgelopen seizoen zijn er door TGL leden in totaal 194 Persoonlijke Records gereden.  Lucas Gresel heeft afgelopen seizoen 23 PR's gereden. Hiervoor ontving hij de felbegeerde PR beker en de Wisseltrofee. In totaal zijn er dit seizoen 18 clubrecords verbeterd.

We hebben voor het nieuwe seizoen 8 nieuwe jeugdige leden erbij gekregen, Robin v Vulpen, die gelijk weer moest afhaken vanwege een hardnekkige blessure, Esther en Mark Withagen, Bloem Bouwman, Tristan v Vulpen, Jade Repko, Daphne vd Berg en Denous Nendissa, allen vanuit het Jeugdschaatsen. We starten weer met een heel jonge ploeg en wensen dat ze met veel gein en plezier bij ons schaatsen. Jammer genoeg hebben we dit seizoen ook van 4 leden afscheid moeten nemen.

Voorbereiding seizoen 2017/2018

Voor het seizoen 2017-2018 zijn eind april de trainingen weer gestart. TGL biedt een volledig jaar programma, hierdoor wordt het door velen als enige sport beoefend.

Op maandagavonden in-linen (skeeleren) wij op de baan van SIV Zeist. De woensdagavonden wordt er getraind op de Hoorneboeg. Leden vanaf 14 jaar werken op vrijdagavond een fietstraining af. Een aantal weekenden worden ingevuld met wieler wedstrijden of toertochten.

Trainingen en begeleiding wordt verzorgd door onze KNSB trainers René Gerritsen en Menno Niewenhuize. Janneke Hennipman en Annemee Gerritsen hebben met succes de KNSB opleiding Schaats Leider 2 (SL2) doorlopen en is een welkome aanvulling binnen onze trainersstaf.

Na de zomervakantie is er deelgenomen aan de Velomediane, een wielertocht/wedstrijd over 98 of 170 km in de Belgische Ardennen. De wedstrijd over 170 km met 3300 hoogtemeters is een uitdaging voor gevorderden en toprijders. Hiervoor verbleven wij, vanaf 25 augustus, een lang weekend  met 23 leden in het mooie La Roche (B).

Het nieuwe winter seizoen rijdt de TGL met 32 leden op de Vechtsebanen in Utrecht. We hebben 6 rijders met IJsfaciliteiten nl Emma Kole (Junior C1 en C-selectie) , Isa Molenaar (Junior C1 en C-selectie), Elia van Uchelen (Junior C1 en C-selectie ), Sam van Uchelen (Junior C2 en C- selectie ), Marjolein van der Steen (Neo3/RTC) en Martijn Lauppe (Neo2/RTC). Twee rijders rijden op andere banen binnen het Gewest Noord Holland/Utrecht): Bart Vreugdenhil (Neo3): Team Wit in Haarlem en Olof Gerritsen (Neo3):

Spindl Speed Skating in Hoorn
Jeffrey van Norden (Senior) heeft de echte top vaarwel gezegd en helpt in de zomer mee als trainer van de jeugd met skeeleren en de baanselectie Amsterdam in de winter.

Inzet en motivatie gedurende de zomertrainingen geven ons weer vertrouwen voor een prachtig schaatsseizoen. Wij hopen dat iedereen zijn persoonlijke doelstellingen kan waarmaken, maar vooral plezier beleeft tijdens het uitoefenen!

Zet alvast in Uw agenda: TGL clubkampioenschappen:

zondag 21 Januari 2018 vanaf 17.00! Gratis toegang op de Vechtsebanen te Utrecht.

Bij deze willen we onze sponsoren weer bedanken; ProactFinance4care, Firma Hennipman1,2,3 Inktde BikeShop, Zeilschool de Vuntus Bikeshop Loosdrecht en FerroTech en de Club van 50 (bestaande uit betroken familieleden en ondernemers die eens in de drie jaar 50 euro of meer sponsoren). Zij hebben gezorgd dat wij onze leden een compleet pakket aan (zomer en winter) kleding kunnen aanbieden, waardoor onze dure sport wat makkelijker toegankelijk wordt voor nieuwe leden. Naast deze sponsoren bedanken we ook de IJsclub de Lange Akker voor hun bijdrage aan de TGL.

Op naar een nieuw, boeiend en sportief seizoen. Met sportieve groet,

Trainers & Bestuur TGL.

PS: Op 22 Januari werd de finale voor de jeugdmarathon gereden op Utrecht, waarna de plekken voor het NK Marathon op 11 Februari bekend gemaakt werden. Emma, Isa en Linde gaan deze in Den Haag rijden.